Herria

Baranbio

Lehen elementu bitxia, herri honetara iristean, sartzean dugu, Zuia eta Baranbio banatzen dituzten mugarriak ia herriaren erdian aurkituko baititugu. Eta dena, bi oilarren arteko elezahar bitxi baten ondorioz.

Vitoria-Gasteiz eta Bilbo arteko mandazainen ibilbidean bertan zegoenez, hiru dorre zituen: bata, hegoaldeko sarreran, Ziorraga dorrea; bestea, erdian, Altube ibaiaren zubiaren gainean, Zubiate dorrea izenaz ezaguna, elizaren ondoan, non armarriak baititu gaur egun oso eraberrituta dagoen eraikinaren fatxadan; eta hirugarrena, iparralderako irteeran, Bergantza/ Jauregia dorrea, Ugarte familiaren armarriak erakusten dituena. Familia hori burdinaren merkataritzan aritzen zen, bere inguruko burdinolak erabiliz.

Aipatzekoak dira, halaber, herrian zeuden bost irin-errotak, galena eta blenda meategiez gain, XIX. mendean.

Jasokundearen elizak, bi arku dituen elizpea du, jatorrizkoa ordezkatzen duena. Bataiarria marmol zurikoa da.

Gogoz sentitzen bagara, aldapan gora igo gaitezke herriaren beste aldeko Garrastatxu Pietatearen ermitaraino, eta han Aiaraldea, Gorobel mendilerroa, Gorbeia eta Demanda mendilerroko San Lorentzo tontorra ikusteko aukera izango dugu.

Sentitzen dugu. Ez dago hortik igarotzen den ibilbiderik.